برگزاری کنفرانس بین المللی تجارت الکترونیکی خاورمیانه توسط گروه پیشگامان







گروه تعاونی پیشگامان، کنفرانس بین المللی تجارت الکترونیکی خاورمیانه

را با همکاری پایکاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در اردیبهشت ماه سال 91 برگزار می کند.

به گزارش روابط عمومی گروه پیشگامان، ششمین کنفرانس بین المللی تجارت الکترونیکی در کشورهای در حال توسعه با رویکرد بر بیمه و بانکداری اسلامی با همکاری پایکاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) و گروه پیشگامان کویر یزد در 20 و 21 اردیبهشت سال 91 در مرکز همایشهای بین المللی مخابرات شیراز برگزار می شود.

توان بالای متخصصان و رشد قابل توجه تولیدات علمی ایران در سال 90 زمینه های لازم را برای توسعه مبانی علمی و عملی تجارت الکترونیکی به عنوان شاخه ای از فناوری اطلاعات و ارتباطات در میان کشورهای اسلامی با محوریت ایران بیش از پیش فراهم آورده است .

از این رو با تکیه بر نتایج علمی و عملی به دست آمده از برگزاری موفق پنج کنفرانس بین المللی تجارت الکترونیکی در کشورهای در حال توسعه برنامه ریزی های لازم برای برگزاری ششمین دوره کنفرانس ECDC در شهر شیراز از سوی دانشگاه اصفهان صورت گرفت.

با توجه به جايگاه مهم بانك و بيمه در چرخه تجارت الكترونيك، دوره ششم كنفرانس با نظر كميته علمي و همچنين شوراي سياستگذاري كنفرانس با رویکرد بانكداري و بيمه اسلامی بنا نهاده شد.

حضور فعال بانك ها و بيمه هاي كشور در کنفرانس ECDC2012 با ديدگاه ارزيابي ابعاد بانكداري و بيمه اسلامی در جهت توسعه مباني تجارت الكترونيكی در ايران در حالی است که برآیند مفاهیم به دست آمده علمی و عملیاتی از کنفرانس نقشه راهی برای توسعه تجارت الکترونیکی بر پایه مفاهیم اسلامی در کشورهای منطقه به خصوص کشورهای اسلامی با محوریت ایران خواهد بود.

همچنین دکتر علی صنایعی، دبیر کل کنفرانس بین المللی تجارت الکترونیکی ECDC2012 ، در گفتگویی اظهار داشت: این دوره از کنفرانس در فرآيندي فرابخشي با حضور متوليان امر توسعه تجارت الكترونيك در كشور به همت دانشگاه اصفهان و با همکاری پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و حضور علمی چهره های مطرح علمی کشور همچون پرفسور جعفر مهراد چهره ماندگار کشور به عنوان رییس کنفرانس و حضور نمایندگان علمی از بیش از 33 کشور اسلامی ، نماینده بانک توسعه اسلامی ، نماینده کمیته راهبردی دائم علوم و فناوری سازمان همکاری هاي اسلامی (Comstech) ، نمايندگان شبکه زنان دانشمند جهان اسلام، حضور علمي و حمايتي حدود 20 دانشگاه از ایران و از 4 قاره جهان ، حضور استاداني از كشورهاي استراليا، كانادا ، فرانسه و همچنين نماينده IEEE جهاني پرفسور علي حسامي، نماینده ITEEE ایران پروفسور سلطانیان زاده و استاداني از دانشگاه هاي مراكش، عربستان سعودي، اردن، مصر، تايلند، مالزي ، ترکیه و كشورهاي حاشيه خليج فارس، حضور و ارائه سخنراني هاي كليدي استاداني همچون پرفسور توربان پدر علم تجارت الكترونيك جهان، پرفسور سن مورگان و برخي صاحبان ايده در حوزه تجارت الكترونيك در سطح بين المللي از جمله تفاوت هاي دوره بعدي كنفرانس با دوره پنجم به شمار مي رود.

وی افزود: حضور تنی چند از وزیران دولت محترم و مقامات ارشد و مسئولان کشور در بخش های دولتی و خصوصی، از وزارت خانه های مرتبط با موضوع تجارت الکترونیکی و فناوری های نوین و همچنین مدیران عامل و متخصصان بانک ها و بیمه ها همچون بانکهای مرکزی ، ملت ، تجارت ، صادرات ، سپه ، حکمت ایرانیان ،گمرک ج.ا.ا، بیمه های آسیا ، ایران، معلم ، و شرکتهای مخابرات ایران، همراه اول ، جیرینگ، سازمان بورس اوراق بهادار ، گروه پیشگامان کویر یزد، توسن ، ایران گیت ، مجتمع فنی تهران ، در ششمین کنفرانس ECDC ، برنامه ریزی شده و کنفرانس با حمایت آن ها برگزار خواهد شد.

رییس دانشگاه مجازی اصفهان در ادامه با اشاره به تحولات جهانی حوزه ICT گفت : با ورود به هزاره سوم جهان شاهد رقابت فشرده‌تر دولت‌ها در بخش تجارت متمرکز است و در این شرایط با توجه به رشد قابل توجه تولیدات علمی در ایران ، پتانسیل بالای علمی در حوزه تجارت الکترونیکی و دست یابی ایران به فناوری های نوین ارتباطاتی و اطلاعاتی فضا را برای حضور قدرتمند ایران در عرصه تجارت الکترونیکی منطقه و همچنین در میان کشورهای اسلامی فراهم کرده است.

دکتر علی صنایعی همچنین اظهار داشت : پيشرفت فناوري اوضاع را به مرحله‌اي رسانده است كه صاحبان قدرت اقتصادي در جهان با ايجاد بسترهاي لازم فرصت‌هاي جديد را خلق مي‌كنند.

رئيس دانشكده مجازي دانشگاه اصفهان اظهار داشت : انجام امور و خدمات بخش دولتی بايد به صورت الكترونيك انجام شود تا به همراه بانكداري الكترونيك گام‌هاي مهمي براي تحقق انجام امور به صورت الكترونيكي در سایه دولت الکترونیک برداشته شود.

وي تصريح کرد : لازم است تا بانكداري الكترونيك به عنوان موتور تجارت الكترونيك با رویکرد بر بانکداری اسلامی، آموزش الكترونيك به عنوان پشتوانه فني و توسعه پايدار دولت الكترونيك مورد توجه مسئولان كشور قرار گيرد.

طبق شاخص‌هاي تعريف شده تا پايان سال دوم برنامه پنجم تمامي دستگاه‌هاي اجرائي و واحدهاي تابعه و وابسته و تا پايان برنامه، 60درصد خانوارها و تمامي كسب و كارها بايد به شبكه ملي اطلاعات و اينترنت متصل شوند.

همچنين ميزان پهناي باند اينترنت بين‌الملل و شاخص آمادگي الكترونيك و شاخص توسعه دولت الكترونيك بايد به گونه‌اي طراحي شود كه سرانه پهناي باند و ساير شاخص‌هاي ارتباطات و فناوري اطلاعات در پايان برنامه در رتبه دوم منطقه قرار گيرد.

دبیرکل کنفرانس بین المللی تجارت الکترونیکی ضمن دعوت از اندیشمندان و متخصصان داخلی برای حضور علمی و فعال در ششمین کنفرانس ECDC ، خاطرنشان كرد : همزمان 20 مقاله برتر از مقالات منتخب كنفرانس در مجلات بين المللي علوم و فناوري IJISM و NMRJ (علمی پژوهشی و نمایه شده ISC و Elsevier) همراه با كتاب مجموعه مقالات كنفرانس با نمايه IEEE به چاپ خواهد رسيد.

علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و تماس با دبیرخانه دائمی کنفرانس می توانند به سایت کنفرانس در آدرس اینترنتی : http://ecdcconference.org مراجعه کنند ، همچنین لازم به ذکر است که اخبار کنفرانس از طریق پایگاه اطلاع رسانی تخصصی ارتباطات و فناوری اطلاعات به آدرس : http://ictpress.ir اطلاع رسانی می شود .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا